Radiostyrte biler

Hvordan radiostyrte biler fungerer

En radiostyrt bil (RC) er en modellbil som er motorisert, og har radiokontroll som styringssystem. Radiomottakeren mottar radiosignaler som radiokontrollen sender, som igjen kontrollerer styring, akselerasjon og brems. Dette er en hobby for entusiaster i alle aldre som liker å kjøre, modifisere og bygge radiostyrte biler. Vi skal her forklare hvordan radiostyrte biler fungerer, om hvilke fremdriftssystemer som finnes og hvilke klasseinndelinger som brukes innen konkurranse. Alle disse radiostyrte bilene har en ting til felles. Styringprinsippene er de samme, og de styres ved hjelp av radiokontroll. Det er en radiosender som brukes til å fjernstyre radiostyrte biler ved hjelp av radiosignaler. Digitale radiosignaler er det mest vanlige som brukes. I den enheten som skal fjernstyres må det være installert en radiomottaker. Denne mottakeren kontrollerer servoer som igjen kontrollerer styring, motor, bremser, akselerasjon osv. Håndkontrollen kan også hente informasjon fra bilen, og spesielle funksjoner kan være, f.eks. tankmåler, speedometer eller avstandsmåler. Andre funksjoner kan være å kutte drivstoff tilførselen til motoren, nødstoppfunksjoner om motoren skulle henge seg opp.

Fremdriftssystemene innen radiostyrte biler

I Norge er det et voksende miljø for radio-kontrollerte ting som radiostyrte biler. Hvor mange typer radiostyrte biler finnes? Du deler de inn i kategoriene elektro, bensin og nitro, etter type drivstoff de går på. Elektromotoren kan igjen deles i to, børsteløs og med børste (vanlig). Forskjellen mellom disse to er at den børsteløse har ingen friksjon, fordi børstene erstattes med elektronikk, og du får en mer energieffektiv motor. Den børsteløse modellen har lengre levetid, er sterkere og gir bedre utnyttelse av batteriet. Batteriene finnes også i to ulike varianter, NiMh og Li-Po. Li-Po batteriet blir benyttet mye, for det står for fart og kraft. Nitrobiler/ fuelbiler går på drivstoff- blandingen metanol, olje og nitrometan. Nitrobiler har en motor som skal startes, og de lager mer og bedre lyd en en elektromotor. Lyden og farten fra radiostyrte biler som går på metanol på fullgass er vanskelig å gjengi, og det må bare ses og høres for å forstå. Det er også mer vedlikehold med en nitrobil i forhold til en elektrobil. Bensinbiler har motor som går på 95 blyfri. Bilene er tunge og store med motorer som er kraftige, men likevel er de driftsikre som bare det.

Typer og klasseinndelinger innen radiostyrte biler

Du finner mange spennende typer radiostyrte biler. Det konkurreres i Norge i 11 klasser. Banene som blir brukt er fra 300 meter ned til 100 meter. Underlaget varierer fra grus til asfalt, og til innendørskjøring brukes nålefilt-tepper. Klasser og grener innen radiostyrt motorsport skilles på drivstoff om der er elektromotor eller forbrenningsmotor, underlag f.eks. offroad eller onroad og bilens størrelse/skala. Skal du delta på konkurranser med banekjøring ute må du ha gode klær på deg. Det er godt med varme turklær når du spiller ute. Buggy biler finner du, f.eks. i elektro i 1:10, nitro 1:8 og bensinbil 1:5 og 1:6. Klassenavnet eller skalaen forteller om størrelsen på bilen er i forhold til en vanlig bil. I for eksempel 1:5 large scale konkurreres det med biler som er en femtedel av en vanlig bil i størrelse. De mest populære klassene er onroad og offroad i skala 1:8 og 1:10. Det arrangeres Norgesmesterskap, NM-runder og NorgesCup i flere klasser. På sidene til Norges Motorsportforbund finner du masse utfyllende informasjon radiostyrte biler.